Rollspel och community.
 
PortalHemGalleriLatest imagesBli medlemLogga in
Värdshuset Rödhaken går utan sin värd. "Kommer att bli en svår tid framöver." kommenterar en anställd på plats.
Nära 30 personer sägs ha omkommit under förhöret på slottet. Det går viskningar om att de ansvariga ännu inte blivit identifierade och folket verkar missnöjda med hur drottningen hanterat situationen.
Mannen som tidigare trots legat bakom värdshusvärdens försvinnande visar sig oskyldig i förhör bakom slottets väggar. Folk säger sig ha sett mannen iförd familjen Segrota's egna emblem efter händelsen. Men förhöret slutade inte väl för 30 närvarande personer som mist liv eller lem.
Logga in
Användarnamn:
Lösenord:
Logga in mig automatiskt: 
:: Jag har glömt mitt lösenord
Vem är online
Totalt 7 användare online :: 0 registrerade, 0 dolda och 7 gäster.

Inga


Flest användare online samtidigt: 41, den 2013-12-18, 23:47
Senaste ämnen
» En kort uppdatering.
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitimeav Admin 2015-09-15, 15:20

» En solig dag på marknaden.
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitimeav Black Fang 2015-09-15, 10:26

» Alice Eldflamma aka Black fang
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitimeav Siggan 2015-09-14, 11:44

» akura my first character
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitimeav Mialee 2015-08-23, 10:25

» Glad jul och gott ny midsommar, hoppas ni får en bra påsk.
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitimeav Mialee 2015-08-16, 18:47


Dela
 

 Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner 
FörfattareMeddelande
Rahvin
Rahvin
Grundare


Posts : 288
Join date : 12-09-12
Age : 31
Location : Karlstad

Karaktär
Ras: Människa
Yrke: Arbetslös
Klass: Magiker

Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Empty
InläggRubrik: Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.    Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitime2012-09-20, 19:18

Välkommen!

I denna tråd så ska jag försöka gå över vad vi har tänkt och till viss del beslutat om hur vi ska bygga upp akrylia denna gång. Följande är vad Jag Amroth och Siggan har diskuterat och kommit fram till.

Till att börja med så vill vi ha en teknologisk nivå liknande sena medeltiden. Detta innebär att bland svärd och magi kommer vi blanda in en begränsad mängd av krutvapen. Tidsmässigt kommer detta nya akrylia utspela sig ungefär 250-300 år efter första akrylia.

Vi vill begränsa de rollbara platserna till tre städer. Easthall människornas huvudstad. Narsis den fria hamnstaden med något kriminella toner. Och Sanirnilva alvernas stad.

Vi kommer kanske även ha vissa platser runt om dessa städer som forum men vi vill fokusera rolllandet till städerna. Tillåtna raser kommer vara Människor, alver och till viss del dvärgar. Men notera att dvärgarna kommer inte ha någon egen stad och dom kommer säkert ha någon form av speciell lore rörande detta. Vi har inte beslutat något konkret om det förutom att dvärg staden kommer inte finnas som forum och kommer antagligen på något lore vis vara avskuren från resten av akrylia.

När du gör en ny karaktär kommer du även inte tillåtas börja som en adlig karaktär eller en mäktig magriker. Du kommer endast kunna börja som en mer allmän invånare även om det finns vissa chanser att detta ändras med roll. (mer om detta i adels och magi systemet/ordningen. Läs vidare.)

Karta:
En tillfällig karta av mig.
Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Akryli11



Adels systemet:
En spelare kommer inte kunna börja som en adlig karaktär med undantaget av en riddare vilket i sig själv har speciella regler. Men vi ser det som följt möjligt att en spelare kanske blir belönad med adelskap under rollandes gång. Men det är något vi kommer vara försiktiga med även om vi teoretiskt lämnar möjligheten att klättra ända upp till toppen.

Adelstitlar i Akrylia

1. Kung
2. Hertig
3. Greve
4. Baron
5. Riddare, Friherrar, Gårdsherrar

Easthall

5 Hertigdömen där kungen är hertig över staden Easthall.

Varje hertigdöme består av ett antal grevskap, som i sin tur består av ett antal baronier.

Hertigdömen

Easthall
Namnet för huvudstaden och kungens/drottningens hertigdöme. Den centrala delen av riket.

Hertig: Kungen

Vaske bro
En gång grundat som en liten handelspost och viloplats på vägen mellan Easthall, Sanirnilva och Talormas. Idag är det till ytan en av de största hertigdömena och staden vaske bro tjänar som en viktig anknyts punkt för handen med alverna.

Hertig: Sigun Gyllenfjäder.

Grevar:
Erik Rosensvärd

Eru Månvandrare

Urma Bergadotter

Västerbrygga
Det västra hertigdömet vid rikets kust. Får namnet från staden och den hamn som är grunden för hertigdömets existens och rikedom.

Hertig: Rayord Segrota

Nordanslätt
Det andra hertigdömet som inte delar sitt namn med en stad. Området är ganska glest befolkat om man jämför med resten av riket. Hertigdömets existens var från början endast en ursäkt att ge ut land i norr till adeln för att ha en sköld mot orcherna i norr och andra monster som idag endast beskrivs i sagorna. Det är politiskt och ekonomiskt den mist viktiga delen av riket.

Hertig: Krystian Gazell

Grevar:
Dam Esmeralda Mordechai

Gorba Dantanell


Bergmark
Det största av Hertigdömena och ett av de två vars namn inte är baserat på en stad. I allmänhet är Bergmark det mäktigaste och viktigaste hertigdömet just på grund av sin storlek och anknytning till narsis landsvägen.

Hertig: Helmund Hammare

Grevar:
Julius Deratona

Erog Grubbe

Sifert Salamander

Ossian Oterita



Detta är det planerade adels systemet just nu. Det är inte helt klart men vi anser att vi har fått ner det viktigaste. Vi namnger endast ner till Grevar då resten inte nödvändigtvis är viktiga och lämnar plats för att hitta på personer efter behov.

Viktiga personer som de namngivna kommer kunna rollspelas av oss admins och kanske vissa andra vi litar på. Och då inte som en personlig karaktär utan mer som någon man kallar in då man behöver karaktärens närvaro.


Riddare
En spelare kan bli dubbad till riddare under rollande. Men det kommer även vara möjligt att börja som en riddare. Men om man ska börja som en riddare måste man vara svuren till en namngiven adlig karaktär npc eller spelare. Och om en riddare börjar bryta mot sin ed eller sin orders övertygelser om han är med i en sådan så kommer vi med hjälp av rollande frånta personen denna titel. Att vara riddare medför inte nödvändigtvis mer makt eller inflytande bortom respekt heller. De räknas bland de lägst stående adeln.

Det följande är minna egna idér och förslag om riddarna som amroth och siggan verkar gilla.

OBS! detta är mest en grund och inte renskrivet eller menat som de slutgiltiga beskrivningarna.

Riddare.
En riddare är en respekterad krigare och beskyddare svuren att tjäna sin gud,kung,lord och sitt folk. Det är en titel fylld av ära som endast ges till dom mest värdiga och kan bara tilldelas av kungen eller en annan riddare. Med riddar titeln kommer också adelskap.

En riddares principer.

Riddare från olika städer,lorder och ordnar har olika eder. Men alla riddare förväntas att ha och värdera de följande. Lojalitet, ära, generositet och artighet. En riddare som är medlem i en order har också ett högre syfte som anses vara viktigare än alla andra principer som en riddare har och förväntas följa.


Riddare av kronan.

En riddare som inte har stält sig under någon speciell order. Är endast svuren till sin kung och landlord. Dessa riddare är oftast mer insatta i politiken och adelns maktspel.

Order: Kungliga gardet
Även om det kungliga gardet kanske inte tekniskt sätt är en riddar order så är det en kallelse i likhet med dessa. En medlem av gardet är förbjuden att gå med i en order då deras högsta syfte är och måste förbli kungafamiljens säkerhet. I och med deras antagande in i gardet svär riddarna en extra ed liksom när de går med i en order. Och i denna ed ingår övergivande av tidigare titlar och arv. Man överger även alla släktskap och svär att nu fram till sin död är gardet ens ända familj. Detta är naturligtvis för att garantera gardets lojalitet till kungafamiljen.


Memento - Ljusets gud.

Order: Ljusets brödraskap (ljusriddare/vitariddare/ordningensriddare)
En djupt relligös order ägnad till Memento. Är kända för sinna nästan fanatiska medlemmar och starka tro på ordning och lag. Dom är även Väldigt otolleranta mot de som tillber andra gudar förutom Memento. Föraktar speciellt tillbedjare av Novus men är inte heller särsilt vänliga mot de som föredrar Sirana. Ljusets brödraskap är blad de största relligösa riddar ordnarna. Klär sig oftast i vitt och bär Mementos symbål. Ibland kan även deras rustningar vara vitmålade.

Order: Sanningens försvarare (Sanningsriddare/sökanderiddare/de tysta riddarna) Edit: Kommer göras om till en icke religiös order. Grund iden kommer vara den samma dock.
En religös order tillägnad Memento och besatt med sanning. Dess medlemmar säger aldrig ett ord som inte är sant. Inte i något sammanhang. Därför kan de ofta uppfattas som väldigt stela och humorlösa. De kallas ibland för de sökande riddarna då de uppger sig att alltid vara på sökande efter sanningen. Detta är själva grunden av deras tro och övertygelser. Eftersom de anser att tala osanning är den största synden av dem alla så kan de ofta vara väldigt sparsamma med sinna ord och överväger noga vad de vill säga innan dom talar. Detta har get dem smeknamnet eller öknammnet de tysta riddarna.


Novus - Mörkrets gud.

Order: Dödsgardet (svarta riddarna/dödsriddarna/Demon riddarna)
Dödsgardet är den älsta av Novus riddar ordnar och grundades under tiden då narsis låg i carter familjens händer. Dom är djupt relligösa och anser sig själva att i första hand tjäna novus. Men dom har också en stark vilja att tjäna "folket i skuggan" eller "novus valda" vilket är vad de kallar sitt folk. Dom ser ner på strävan efter egen vinning och är nästan barbariska mot de som går mot novus ord och önskan. De lever endast för att tjäna Folket i skuggan och deras mästare novus. Dom är även kända för sin besatthet med döden. För döden är deras vila. Döden är deras frihet från tjensten och eden. Döden är deras välsignese och deras möte med novus. Att dö i sin tjänst är deras ända önskan och deras högsta ära. Därför finns det gått om exempel på dödsgardets "brist på fruktan" eller kanske vårslöshet som de har med sinna liv.

Dödsgardet är banlysta från easthall och narsis.

Sirana - Naturens gud.

Order: Ballansens väktare. (skogsriddare/grönariddare/De fega riddarna/fattiga riddarna)
Den minsta bland de relligösa ordarna är Siranas förkämmpar Balansens väktare. Ofta föraktade och nersedda på av resten av de flästa i easthall narsis och även "namn på stad". Orden är mycket missförståd och pågrund av hur mycket de är villiga att offra för att undangå våld så har de även fått smeknamnet de fega riddarna.

Men egentligen så är det bara att orden ser våld och vapenmakt som den absolut sista utvägen för ett problem. De strävar efter att upnå en ballans med allt i sitt liv och för fred och ballans har de inga problem med att vrida på sanningen eller göra upoffringar. Deras tro är som sagt grundad i tron om att allt har en ballans och att allt borde vara i ballans.När ballansen störs så för det med sig stort lidande och smärta.

Om medlemmarna har några värdsliga tillgångar av betydelse så överges dessa oftast eller skänks till orden i och med medlemmskap. De äger sällan mer personligen än vad de kan bära med sig på hästrygg.

De är även kända för att ha ett märkbart antal alviska medlemmar.



Gudar
Akrylia kommer få en liten ändring gällande gudarna. Det är mer extra men det är ändå av betydelse.

De tre stora religonerna och standard gudarna kommer vara dom välkända

Memento - Ljusets gud. Den antagligen populäraste guden i Easthall och dess rike
Novus - Mörkrets gud. Tillbes i i större utsträckning i narsis och "stad i söder på m som jag aldrig mins"
Sirana - Naturens gud. Tillbes främst av alverna.

Dessa räknas lore messigt som äkta gudar och är de tre mest tillbedjande. De är även de "gamla" gudarna. Det är också viktigt att notera att även om de är mer eller mindre utspridda på olika platser så ber man till dessa tre i hela akrylia. Man ber t,ex även till Novus i easthall men det är inte alls lika förekommande.

Sedan så kommer det finnas andra "mindre" gudar som kanske existerar eller är rent påhitt av dess tillbedjare. Det kommer finnas ett grundsätt av dessa men vi kommer tillåta att fler hittas på av spelare. Det ända kravet är att de måste vara fokuserade på ett ganska specifikt område. Våra existerande standard gudar av dessa borde ge en bra ide om vad vi menar.

-Firanor - Eldens gud.
-Namn - Helandets gud.
-Krogor - Stridens gud.
-Rhazid - Bergens gud.
-Hendu - Skördens gud.
-Vishama - Stormens gud.


Det är möjligt att vi låter karaktärer få magiska gåvor från gudar. (aka en sorts magi) Men det kommer vara begränsat.


Magi
Magriker är en kul och fantastisk sak för vissa och en hatad ide av andra. Men vi kommer ha magi och magriker. Dock som jag skrev kommer ingen tillåtas börja som en mäktig magriker. Istället är det något som måste rollas fram över tid. Detta inebär att alla nya karaktär som vill vara magriker måste "lära sig" Antingen genom någon form av rollande om böcker eller kanske lär de sig av andra spelare eller npc. Exakt hur detta kommer fungera är inte ännu bestämt och det är möjligt att vi kommer att ändra det totalt senare om det inte fungerar.

Magi kommer också antagligen bli mer organiserat för att hjälpa till med hela lära sig idén.

Det hela är fortfarande mycket av en simpel idé. Inga op magriker direkt och ge magriker ett mål och saker att fokusera sitt rollande om. Vi har inget speciellt mot att magriker blir ganska mäktiga över tid men vi tror att denna ide kanske kan hjälpa med de problem som magriker annars skapar med sitt "BAM op magriker" anländande. Det kommer även vara en ganska stor avskräckelse från att rollspela som en magriker vilket sänker deras antal.



Historia länder indelningar.
Vi har även lite annat som förklarningar på varför narsis dyrkar novus men inte längre ligger under necromantikerna som styr i "stad på m i söder" Vi (jag) har lore och ider påhur det ser ut där också.

Sedan har vi ider för alverna. Historia om easthall själv. (Segrota är kungafamiljen btw. Cool Kommer inte rolla min egna karaktär som en segrota dock då de nu är mer en viktig lore npc familj.)

Vi försöker lägga fokus på att skapa konflikter och problem. Inte nödvändigtvis krig och sådant untan mer olika sidor med olika synsätt utan att någon har fel eller rätt.

Rollspels regler.
Amroth har tagit upp många viktiga punkter angående rollspelande i allmänhet och vi kommer ändra lite på den klassiska bakgrundsmallen (vilken ni redan kanske kan se är inte säker.) Och vi har även en ny regel vid skapande av en tråd. (åter igen inte säker om ni kan se detta.)

I stort sätt försöker vi tänka på att underlätta och bygga en bra miljö som det är lätt att fina underhållande rollspelande i med varje beslut och regler vi kollar på att införa. Vi försöker också få bort en del av "power play" som ibland förekommer i rollspelandet genom dessa regler. Reglerna i sig är inte enormt jobbiga eller begränsande utan de är mer ämnade att få folk att tänka mer på att få rollet att flyta och mindre på att "vinna"




Det är möjligt att jag har glömt något annat viktigt men detta är nog i stort sätt vad vi har just nu. Åsikter frågor och hat kan lämnas här inunder. Smile
Till överst på sidan Gå ner
Amroth
Amroth
Grundare


Posts : 275
Join date : 12-09-12

Karaktär
Ras: Människa
Yrke: Sjöman
Klass: Klasslös

Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Empty
InläggRubrik: Sv: Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.    Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitime2012-09-20, 19:55

En mycket bra sammanställning av de tankar och idéer som vi lagt fram och diskuterat.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.akrylia.se
Typhor
Typhor
Nybörjare

Posts : 51
Join date : 12-09-16
Age : 31

Karaktär
Ras:
Yrke: Bard
Klass: Klasslös

Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Empty
InläggRubrik: Sv: Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.    Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitime2012-09-24, 18:03

Orcherna då? kan man woka en alv? lore Boom boom boom. more info, some day, any day?
Till överst på sidan Gå ner
Amroth
Amroth
Grundare


Posts : 275
Join date : 12-09-12

Karaktär
Ras: Människa
Yrke: Sjöman
Klass: Klasslös

Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Empty
InläggRubrik: Sv: Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.    Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitime2012-09-24, 18:07

Typhor skrev:
Orcherna då? kan man woka en alv? lore Boom boom boom. more info, some day, any day?

Vi för just nu diskussioner kring Akrylias norra delar. Snart rullar vi ut en hel del bakgrundsmaterial.
Till överst på sidan Gå ner
http://www.akrylia.se
Sponsored content



Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  Empty
InläggRubrik: Sv: Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.    Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.  I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 

Info. Planen just nu. Platser raser magi adel riddare.

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

 Liknande ämnen

-
» Akrylias raser

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Akrylia :: OFF :: Om Akrylia-