Namn: Sylgja [syll-Gyah]
Ålder: 19 år
Kön: Kvinna
Ras: Människa
Sysselsättning: Krigare
Status: Barbar, vilde
UTSEENDEHår: Blont och yvigt
Ögon: Stålblå
Längd: Något kortare än den gemene kvinnan; 1,60 m
Vikt: ca 60 kg
Kroppsbyggnad: Ganska kort och kompakt. Hon har fortfarande mycket mjukt
och kvinnligt hull, trots att hon är vältränad. Kurvig.
Klädsel: Simpla plagg som är mer utformade av praktiska skäl än vackra. De är
nästan helt uteslutande gjorda av skinn, päls och ull.
Bakgrund:Sylgja är född och uppvuxen i utkanterna av Sanirnilvas skogar, den delen av skogen
som i nordöst gränsar mot en outforskad vildmark. Tundran verkar sträcka sig ut i en
evighet. Hennes stam är en liten skogslevande grupp. De har kunnat leva ostört i alla
år eftersom deras marker är helt oönskade av Sanirnilvas alver. De försörjer sig främst
på jakt eller plundring.
Sylgja är yngst i sin familj, hon har 2 bröder och 7 systrar. Hennes far har två fruar,
det är som man kan ana; ganska trångt i deras hem. Även om många av hennes äldre
syskon flyttat ut, gett sig av eller dött. Men det är för trångt för Sylgja, som ofta
spenderar månader ute i vildmarken på jakt eller plundringståg.
Hon är uppfostrad med att lyssna till sina sina äldre, men bara lyda den till en viss
grad. Man slösar inte på jordens gåvor. Och man ska inte vara respektlös mot
andarna eller förfäderna. Hennes folk är av en vidskeplig natur, mycket handlar
om dåliga eller goda omen. Vissa av dem är osynliga, andra inte. Hennes liv har
mest handlat om att överleva tillsammans med sin familj. Naturen kan vara ohämmad
och grym ute i Vildmarken. Sylgja är övertygad om att hennes öde är att dö i strid.
Hennes äldre syster, Eris, började smygträna med Sylgja när de var mycket små
i svärdsdrill. Trots att Sylgja bröt Eris näsa, så var den äldre systern extremt stolt
över sin lillasyster.
Övertygelser:- Alla ting är ur jorden komna. Det som man som äger är gåvor man förfogar över,
men som man senare kommer lämna tillbaka till jorden. Att inte älska och vårda
sina ägodelar är därför en skymf mot jorden.
"Allt som andarna önskar, kommer de uppnå.''Respektera förfäderna, andarna och de äldre. De har förmodligen upplevt mer än
vad du har gjort. De kan hjälpa till i svåra tider. Dessutom är alla, speciellt gamla
gubbar väldigt hämndlystna om de anser sig oförrättade.
"Ett öde väntar oss alla och inför det görs det ingen skillnad på träl eller ej."Varje man och kvinna är likar. Man bevisar sig värdig genom dåd och handlingar,
inte med vad man har mellan benen.
Instinkter:- Om jag bygger något, oavsett om det är ett hus eller en vänskap, så gör jag det
för att det ska hålla länge.
- Stanna kvar och slåss. Ge aldrig något intryck av svaghet. Om någon hotar mig
ser jag till att vara den som slår först och hårdast.
- Magi är onaturligt och en skymf mot naturen. Om jag ser någon bruka magi bör
jag snabbt "plocka" denne.
STYRKOR:- Överlevnad i Vildmarken hänger ofta på förmågan att röra sig utan att fånga
uppmärksamheten hos rovdjur eller fiender. Behovet av att vara tyst medan man
förföljer ett byte är extremt användbart därifrån Sylgja kommer ifrån. Hon är inte
ett undantag från någon annan från Vildmarkerna. Hon har lärt sig det här.
- Hon har väldigt goda kunskaper om örter; vilka som är läkande eller vilka som kan
förgifta. Något hon lärt sig från att växt upp ute i naturen, där man måste veta
vad man kan använda eller inte. Det står ingen apotekare bakom en gran och säljer
färdiga brygder.
- Hon är en skicklig krigare. I strid använder hon främst närstridsvapen, gärna yxa
och en sköld.
SVAGHETER:- Hon har lätt till raseri och blind ilska under en strid kan ganska snabbt få en dödad.
Än så länge har hon haft tur och lyckats undvika bärsärkeri. Men det är väl förmodligen
bara en tidsfråga.
- Analfabet. Hon saknar en formell utbildning, därför kan hon varken läsa eller skriva.
Det Sylgja vet om omvärlden och andra raser har hon fått berättat för sig (vilket
förmodligen innebär att hon inte fått några korrekta återangivelser)
- Hon är rädd för färgen vit. I hennes tro är det en färg som symboliserar döden; askan
efter en bränd person blir gråvit, andar uppenbarar sig i vit dimma... Vitt är helt enkelt
en färg för dåligt omen.